Thursday 18 April 2013

Bersatu Kita Teguh, Bercerai Kita Teguh



Kepada calon yang dicalonkan itu kita ucapkan tahniah. Kita yakin pemilihan itu amat tepat, walaupun ada 'soksek' di sana-sini. Sebagai manusia susah untuk dipuaskan segalanya.

Mungkin juga ada yang mahu melihat kejutan dalam Pilhan Raya Umum ke-13 ini, namun tidak ada kejutan. Mungkin ada yang mahu melihat Ummi Hafilda melawan abangnya melawan abangnya Azmin Ali atay Ezam Mohd. Nor menentang bekas bosnya Anwar Ibrahim di Permatang Pauh, tapi ia tidak terjadi

Namun sama ada strategi pemilihan calon itu betul atau tudak, kita tunggu dan lihat. Sama ada pengundi mahu mengundi mereka, juga kita tunggu dan lihat.

Apa pun kita percaya percaturan undi kali ini masih menjadi penentuan mutlak. Jika calon yang dipilih itu terbaik sekali pun, tetapi jika pengundi tidak mahu memberi, maka akan kalahlah calon itu. Jika pengundi enggan memberi kemenangan kepada sesuatu parti itu, maka kalahlah parti itu.

Corak pemikiran orang Melayu kini sudah berubah, Jika selama inimereka berpecah kepada beberapa bahagian, kini mereka mulai sudah bertaut semula. Tapi benarkah mereka sudah bertaut? Benarkah orang Melayu sudah kembali bersatu. Atau jurang itu semakin besar?




Terdapat pula dalam kalangan bangsa kita yang lahir di tengah kemakmuran dan tidak pernah tahu ataupun tidak mahu mengambil tahu betapa sukar dan peritnya perjalanan yang perlu kita lalui untuk sampai ke tahap ini.

Akibatnya, rasa syukur dan terima kasih tidak wujud. Yang wujud cuma rasa tidak puas hati yang disogok dengan aliran pemikiran Barat yang mahukan kebebasan mutlak tanpa memikirkan akibatnya kepada adat ream dan agama kita.

Maka hilanglah jati diri dan terhakislah kesedaran politik yang secara langsung membawa kepada terhakisnya kuasa politik itu sendiri.

Melayu kini bukan seperti Melayu pada tahun-tahun kepada perjuangan untuk menuntut hak, keseimbangan dan kesaksamaan antara kaum. Alhamdullilah kini kita telah mempunyai sebuah instituasi seperti UiTM hasil daripada perjuangan orang terdahulu.

Tanpa mereka, tanpa perjuangan mereka itu, mungkin perjuangan atau struggles itu akan terus berlaku sehingga ke hari ini.

Namun, suasananya kini sidah berbeza. Melayu kini, menurut Tun Dr. Mahathir ialah "ramai yang tidak sedar kedudukan mereka terancam dan kerana itu tidak perlu kepada perpaduan melahan ada yang menyokong perpecahan".

Kata-kata itu bukan kosong. Ia amat bererti kepada kita semua hari ini. Angka-angka statistik tidak pernah berbohong. Keputusan PRU-12 pada 2008 adalah realiti dan kenyataan. Penganalisis politik menyifatkan penolakan orang orang Melayu khususnya sebagai satu Tsunami Politik yang cukup hebat dalam sejarah politik tanah air.

Orang Melayu telah menolak kerajaan semasa yang mendukung  mereka selama ini. Sama ada mereka menolaknya disebabkan oleh faktor-faktor semasa ataupun tidak, ia bukan satu persoalan, tetapi hakikatnya mereka telah menolaknya.

Orang Melayu pula dalam masa yang sama terlalu ego dengan pegangan dan fahaman masing-masing. Melayu UMNO, Melayu PAS, Melayu PKR dan segelintir Melayu. DAP terlalu taksub dengan ideologi kemelayuan, keislaman, keadilan dan kesaksamaan mereka.

Kesimpulannya, sama ada kita suka atau tidak, proses kematangan politik Malaysia sedang berjalan.

PRU-13 ini, yang disifatkan oleh permerhati politik sebagai mother of all elections akan menjadi sati lagi penyaksian, testimoni dan keterangan kepada satu lagi persimpangan, untuk orang melayu.Sumber

BERSATU KITA TEGUH, BERCERAI KITA ROBOH!!!
AYUH, PERTAHANKAN BARISAN NASIONAL AGAR TERUS MENTADBIR KERAJAAN!!!

No comments:

Post a Comment