Sunday 28 April 2013

SWP Bukan Parti Mesra BN - Najib


Barisan Nasional tidak pernah merestui tindakan Parti Pekerja Sarawak (SWP) untuk bertanding di kawasan Parlimen Lubok Antu sebagai calon mesra BN, kata Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Menurut Najib, berkata dakwaan parti itu yang meletakkan presiden mereka, Larry Sng, sebagai calon mesra BN di kawasan parlimen adalah tidak benar sama sekali.
"Saya nak confirm bahawa William Nyalau Anak Badak adalah calon kita (Barisan Nasional). Tidak ada calon lain. Dia calon saya. Kalau ada orang lain (calon SWP) claim mereka calon mesra BN, ini tidak benar," katanya semasa berucap dalam majlis mesra bersama rakyat di Rumah Panjang Awing, Merindun, di sini Sabtu.
Katanya tindakan SWP untuk bertanding di kawasan parlimen ini nyata sekali tidak menggambarkan dakwaan mereka sebagai parti yang mesra BN.
"Kalau benar-benar mereka ini friendly BN, tak kanlah mereka hendak melawan BN pula," katanya.
Najib berkata sokongan padu rakyat di sini terhadap William Nyalau sebagai calon BN Parlimen Lubok Antu juga akan menjadi sumbangan kepada beliau untuk terus menerajui kepimpinan negara sebagai perdana menteri.
"Kalau anda pilih SWP bererti anda tidak mengundi saya. Mereka (SWP) tidak menyumbang kepada saya untuk terus menjadi perdana menteri. Kalau anda mengundi PKR, anda hanya akan menyumbang kepada (Datuk Seri) Anwar Ibrahim," katanya.
William Nyalau yang merupakan penyandang kerusi parlimen Lubok Antu akan turut ditentang calon PKR Nicholas Bawin.
Najib berkata taktik SWP untuk menggunakan wang ringgit untuk meraih undi di kalangan masyarakat di Lubok Antu yang sebahagian besarnya terdiri daripada kaum Iban menunjukkan parti pembangkang itu cuba merendah-rendahkan maruah diri masyarakat di sini.
"Kalau kita undi dia (Larry Sng), kita (pengundi) akan hilang maruah dan nilai diri. Masyarakat Iban perlu terus mempertahankan nilai dan maruah diri mereka," katanya.
Mengenai masalah pembangunan di Lubok Antu yang disuarakan William Nyalau ketika berucap sebelum itu, Najib berkata beliau bersetuju untuk memasukkannya sebagai sebahagian daripada agenda aku janji BN untuk dilaksanakan selepas memenangi pilihan raya ini.
Masalah pembangunan itu termasuklah ketiadaan jalan perhubungan yang baik melibatkan penduduk di sekitar kawasan Ulu Lemanak dan Ulu Engkari serta keadaan bangunan uzur di hospital daerah Lubok Antu dan Engkelili.
Najib berkata rakyat di kawasan luar bandar seperti di Lubok Antu perlu terus memberikan mandat kepada BN bagi membolehkan agenda transformasi luar bandar diteruskan yang bakal meningkatkan taraf hidup mereka.
"Kita (rakyat) memerlukan sebuah kerajaan yang kuat dan stabil untuk meneruskan agenda besar ini. Pembangkang tidak akan dapat menjamin pembangunan luar bandar. Hanya Barisan Nasional dapat menjamin pembangunan yang berterusan," katanya.
Sejurus tiba di rumah panjang itu, Najib yang diiringi Timbalan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Alfred Jabu, Menteri Pembangunan Tanah negeri Tan Sri Dr James Jemut Masing dan Menteri Perumahan Datuk Amar Abang Johari Tun Openg disambut kira-kira 5,000 penduduk setempat.

No comments:

Post a Comment